هوبا ثبت

ثبت شرکت ، برند، علامت تجاری ، لوگو

هوبا ثبت

ثبت شرکت ، برند، علامت تجاری ، لوگو

ثبت انحلال شرکت

ثبت انحلال شرکت


 

انحلال شرکت به معنی پایان یافتن فعالیت شرکت به هر دلیلی چه به صورت اختیاری و چه اجباری می باشد. در صورتی که شرکت شما فعالیتی ندارد و یا تعطیل شده است، باید نسبت به منحل کردن آن و همچنین ثبت انحلال شرکت در سامانه ی ثبت شرکت ها اقدام نمایید. بنابراین ثبت انحلال شرکت به منظور رسمی و قانونی شدن انحلال شرکت است که باید از طریق ثبت آن در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها و همچنین چاپ آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی انجام شود. اگر ثبت انحلال شرکت در سامانه انجام نشود، ممکن است آثار زیان باری از جمله ایجاد مالیات و بدهی های دیگر برای شرکت را به همراه داشته باشد که به منظور جلوگیری از این امر باید هر چه سریع تر نسبت به ثبت انحلال شرکت اقدام نمود.

 

در جلسه ی انحلال شرکت یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که می تواند از اعضای شرکت و یا خارج از آن باشد، به عنوان مدیر تصفیه انتخاب می شود که مسئول تمام تعهدات شرکت در قبال افرادی که در دوران فعالیت شرکت با ایشان معامله داشته اند، می باشد. مدیر تصفیه موظف است تا دو سال به مطالبات و بدهکاری های شرکت نسبت به افراد پاسخگو باشد و به امور آن ها رسیدگی کند. توجه داشته باشید تا زمانی که ثبت انحلال شرکت انجام نشده و صرفا در جلسه مجمع عمومی به تصویب رسیده باشد، تاثیری در تعهدات شرکت نسبت به افراد ثالث نخواهد داشت.

ثبت انحلال شرکت

اما شرکت ها به چه دلایلی منحل می شوند؟ عمده ترین دلایلی که ممکن است منجر به انحلال شرکت شود عبارتند از:

  • به انجام رسیدن هدف شرکت
  • غیر ممکن شدن هدف شرکت
  • منقضی شدن مدت فعالیت شرکت
  • ورشکستگی شرکت
  • رای مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت به انحلال آن
  • حکم دادگاه در خصوص انحلال شرکت
  • تغییر وضعیت یکی از شرکا مانند فوت، فسخ و ..

مدت زمان ثبت انحلال شرکت پس از تنظیم صورتجلسه ی آن، فقط 5 روز می باشد. البته این محدودیت فقط برای شرکت های سهامی خاص اعلام شده و برای شرکت های دیگر محدودیت زمانی جهت ثبت انحلال شرکت در نظر گرفته نشده است. پس از ثبت انحلال شرکت و انجام تمام مطالبات و بدهی های آن دارایی های باقیمانده ی شرکت بین شرکا، سهامداران و ذی نفعان تقسیم می گردد.

نحوه ثبت انحلال شرکت

انحلال شرکت در اختیار مجمع عمومی فوق العاده شرکت است و فقط این مجمع می تواند با موافقت اکثریت اعضای حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده تصمیم به انحلال شرکت بگیرد. همان طور که گفتیم شرکت های سهامی خاص باید ظرف مدت 5 روز از تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت، نسبت به ثبت آن در سامانه ی ثبت شرکت ها اقدام نمایند ولی در رابطه با دیگر شرکت ها این محدودیت وجود ندارد.

در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انحلال شرکت، مدیر تصفیه جهت اقدامات بعدی انتخاب می شود. صورتجلسه انحلال شرکت نیز در این جلسه تنظیم شده و پس از امضا شدن آن توسط شرکا، سهامداران و مدیر تصفیه به همراه مدارک دیگر به اداره ی ثبت شرکت ها از طریق اداره پست ارسال می گردد.

پس از دریافت مدارک و بررسی آن توسط اداره ثبت شرکت ها نوبت به مراجعه ی حضوری مدیر تصفیه و یا وکیل شرکت به اداره ی ثبت شرکت ها می رسد که این موضوع توسط این اداره و از طریق سامانه به اطلاع متقاضی می رسد. در این مراجعه ی حضوری باید پرداخت هزینه ی ثبت انحلال شرکت، امضای دفاتر مربوطه و تحویل مدارک انجام شود.

در آخر نیز بایستی انحلال شرکت از طریق چاپ آگهی آن در روزنامه رسمی و همچنین روزنامه شرکت به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

پس مراحل ثبت انحلال شرکت به صورت زیر می باشد:

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انحلال شرکت
  2. انتخاب مدیر تصفیه
  3. تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت
  4. ارسال صورتجلسه انحلال شرکت و دیگر مدارک مرتبط به اداره ثبت شرکت ها از طریق اداره پست
  5. اعلام مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها در سامانه
  6. مراجعه ی مدیر تصفیه یا وکیل شرکت به اداره ثبت شرکت ها جهت پرداخت هزینه، امضای دفاتر و تحویل مدارک
  7. آگهی ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه شرکت

توجه داشته باشید که پس از ثبت انحلال شرکت، مدیر تصفیه مسئول رسیدگی به تمام بدهی های شرکت می باشد و همچنین در تمام آگهی ها، اوراق و اسناد شرکت باید پس از نام شرکت عبارت “در حال تصفیه” ذکر گردد.

مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت به شرح زیر می باشد:

  • صورتجلسه انحلال شرکت با امضای شرکا و مدیر تصفیه
  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و مدیر تصفیه
  • وکالتنامه در صورت داشتن وکیل برای انحلال شرکت
  • روزنامه کثیرالانتشار مبنی بر آگهی دعوت شرکا در صورتی که تمام شرکا در جلسه انحلال شرکت حضور نداشته اند.

یکی از نکات مهم در ثبت انحلال شرکت ثبت ختم تصفیه است. ختم تصفیه به معنای وصول مطالبات، پرداخت بدهی ها، و در نهایت تقسیم دارایی های شرکت بین اعضا می باشد. مدیر تصفیه تا یک ماه پس از ختم تصفیه فرصت دارد تا این امر را به اداره ی ثبت شرکت ها جهت آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت اعلام کند. پس از چاپ آگهی ختم تصفیه در روزنامه نیز نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها حذف می گردد.

ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی

همان طور که در بخش های قبل توضیح دادیم، پس از ثبت انحلال شرکت باید این امر در روزنامه رسمی آگهی شود. همچنین علاوه بر روزنامه رسمی باید در روزنامه کثیر الانتشار که آگهی های شرکت در آن به ثبت می رسد نیز آگهی شود. در واقع چاپ آگهی ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی آخرین مرحله از مراحل ثبت انحلال شرکت می باشد و هدف از آن اطلاع یافتن عموم مردم از منحل شدن شرکت است.

به منظور ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها به آدرس www.rrk.ir مراجعه کرده و پس از ثبت نام و وارد کردن آدرس و کد پستی، هزینه آگهی را پرداخت نمایید. پس از پرداخت هزینه ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری آگهی منتشر می شود.

هزینه انحلال شرکت

هزینه انحلال شرکت ممکن است با توجه به دلیل انحلال آن که در بخش های قبل توضیح دادیم، متفاوت باشد. مالیات ، بدهی ها و قرض های شرکت از جمله هزینه های انحلال شرکت هستند. البته این هزینه ها مستقیما جزو هزینه ثبت انحلال شرکت نیست اما برای ثبت انحلال شرکت باید ابتدا بدهی های شرکت تسویه گردد.

هزینه چاپ آگهی ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی و و روزنامه کثیرالانتشار نیز از دیگر هزینه های مربوط به ثبت انحلال شرکت می باشد.

اگر با چگونگی ثبت انحلال شرکت آشنا نیستید، هوبا اینجاست تا تمام این مراحل را برای شما به انجام برساند. هزینه ثبت انحلال شرکت در هوبا را نیز می توانید به صورت قطعی و نهایی از طریق سامانه سرآمد هوبا مشاهده نموده و در صورت نیاز سفارش خود را ثبت نمایید.

سامانه هوشمندِ روزآمد و سرآمد هوبا، هرگونه ابهامی را در روند خدمات و هزینه‌های ثبتی‌، برطرف کرده است. این سامانه هوشمند هم از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن در دسترس شماست.

ثبت شرکت اتباع خارجی

 

ثبت شرکت اتباع خارجی

 

 

در این مطلب قصد داریم در رابطه با ثبت شرکت اتباع خارجی صحبت کنیم. اتباع خارجی چه دارای شخصیت حقیقی و چه حقوقی هیچ گونه محدودیتی برای ثبت شرکت در ایران نداشته و به راحتی می توانند جهت ثبت شرکت اتباع خارجی اقدام نمایند. البته در گذشته ثبت شرکت اتباع خارجی فقط در صورتی امکانپذیر بود که سرمایه گذار خارجی دارای حداکثر 49 درصد از سهام شرکت باشد و 51 درصد سهام شرکت متعلق به سرمایه گذار ایرانی باشد. اما اخیرا این قانون لغو گردیده و بنابراین سرمایه گذار خارجی می تواند دارای 100 درصد سهام شرکت باشد. اتباع خارجی دارای تمام یا بخشی از سهام یک شرکت ثبت شده در ایران می توانند به نام این شرکت زمین در اختیار داشته باشند.

ثبت شرکت اتباع خارجی

علاوه بر ثبت شرکت مستقل در ایران، اتباع خارجی می توانند شعبه شرکت خارجی خود را نیز در ایران به ثبت برسانند. انواع شرکت نیز برای اتباع خارجی اعم از شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط، شرکت نسبی، شرکت تعاونی و … قابل ثبت می باشد.

لازم به ذکر است که ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران منجر به اخذ اقامت ایران و برخورداری از حقوق شهروندی ایران برای اشخاص خارجی می گردد.

شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی

برای ثبت شرکت اتباع خارجی باید شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کرد. مهم ترین شرط برای ثبت شرکت اتباع خارجی، قانونی بودن فعالیت شخص حقیقی یا حقوقی در کشور خود و مطابق بودن با قوانین جمهوری اسلامی ایران است. تشخیص این امر نیز بر عهده ی اداره ثبت اسناد تهران می باشد.

نام شرکت باید ریشه ی فارسی داشته باشد و از انتخاب نام جهت ثبت شرکت اتباع خارجی به زبان های دیگر خودداری شود. از نظر تعداد سهامداران و همچنین میزان سرمایه ی شرکت اتباع خارجی نیز، تفاوتی بین شرکت داخلی و خارجی نیست و شرایط آن همانند ثبت شرکت داخلی می باشد.

از دیگر شرایط برای ثبت شرکت اتباع خارجی این است که باید اظهارنامه ی ثبت شرکت توسط وکیل یا نماینده ی قانونی تکمیل شده و به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود. همچنین داشتن نسخه ی تایید شده ی اساسنامه ی شرکت مادر و گواهی اختیار نامه ی وکیل یا نماینده ی قانونی شرکت در ایران نیز از شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی می باشد.

ثبت شرکت اتباع خارجی نیز مانند ثبت شرکت داخلی باید در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اطلاع رسانی شود. خلاصه ی اساسنامه شرکت، اسم نماینده یا نمایندگان شرکت در ایران، اسم افراد دارای حق امضا از طرف شرکت و لیست افراد دارای صلاحیت برای دریافت ابلاغیات شرکت، مواردی هستند که باید در روزنامه ی رسمی منتشر شوند.

شرایط ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران

در بخش قبل با عمده شرایط ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران آشنا شدیم. در این بخش به دیگر شرایط ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران خواهیم پرداخت.

چاپ آگهی ثبت شرکت اتباع خارجی علاوه بر روزنامه رسمی باید در روزنامه محلی شعبه شرکت نیز انجام شده و در صورتی که محل شعبه دارای روزنامه نباشد در یکی از روزنامه های تهران منتشر شود.

در صورت عدم ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران و فعالیت غیر قانونی، اداره ثبت شرکت ها می تواند مانع از ادامه ی فعالیت شرکت شده و همچنین افراد زیربط را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کند. علاوه بر مجازات عدم ثبت شرکت اتباع خارجی، مجازات دیگری نیز برای شرکت های خارجی که در اسناد، صورتحساب ها، اعلانات و نشریات چاپی خود اعلام نکنند که تحت چه نمره در ایران به ثبت رسیده اند، در نظر گرفته شده است.

در صورتی که نماینده ی شرکت خارجی قبل از ثبت شرکت یا شعبه در ایران اقدام به هرگونه فعالیت های تجاری، مالی یا صنعتی کند، به مجازات نقدی محکوم خواهد شد. چنانچه تخلف پس از گذشت سه ماه از تاریخ ابلاغ همچنان ادامه داشته باشد، دولت می تواند از ادامه فعالیت شرکت متخلف جلوگیری نماید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر شرکت خارجی دارای شعبه های متعدد در نقاط مختلف ایران باشد، باید هر کدام از شعبه ها را نیز به طور جداگانه به ثبت برساند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت اتباع خارجی

جهت ثبت شرکت اتباع خارجی و همچنین ثبت شعبه یا نمایندگی باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • فرم تکمیل شده تعیین نام شرکت
  • فیش واریز هزینه تعیین نام شرکت به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • اصل و کپی مدارک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و آدرس محل سکونت برای اشخاص حقیقی و اساسنامه شرکت، آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات ثبت شده ی شرکت برای اشخاص حقوقی
  • سابقه کار شخص متقاضی
  • آدرس محل سکونت متقاضی و آدرس شرکت
  • گزارش فعالیت های شرکت خارجی
  • آخری گزارش مالی شرکت خارجی
  • معرفی نامه وزارتخانه مربوط در صورت اخذ قرارداد با ایشان
  • اظهارنامه ثبت شرکت اتباع خارجی
  • تاییدیه ثبت شرکت خارجی
  • اختیار نامه وکیل یا نماینده قانونی شرکت

لازم به ذکر است که تمامی مدارک باید به زبان فارسی تهیه شده و در صورت داشتن مدارکی به زبان خارجی مانند اساسنامه شرکت باید به زبان فارسی ترجمه شده و سپس اصل و ترجمه رسمی آن ها را به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نمود.

پس از ثبت شرکت یا شعبه اتباع خارجی در ایران، اداره ثبت اسناد باید تصدیق یا گواهی ثبت شرکت یا شعبه به متقاضی بدهد. این گواهی شامل موارد زیر می باشد:

  • نام شرکت
  • نوع شرکت
  • آدرس مرکز اصلی شرکت
  • تابعیت شرکت
  • میزان سرمایه شرکت در تاریخ ثبت
  • تاریخ، آدرس و محل ثبت شرکت
  • محل شعبه در صورت وجود
  • امضای مدیر کل ثبت اسناد مملکتی

ثبت صورتجلسه

ثبت صورتجلسه



یکی از موارد مهم پس از ثبت شرکت، ثبت صورتجلسه شرکت است. در هر شرکتی جهت اتخاذ تصمیمات جدید، مصوبات، تغییرات و … جلساتی برگزار می شود که تمام این موارد باید به صورت مکتوب درآمده و در سامانه اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد که به آن ثبت صورتجلسه گفته می شود. ثبت صورتجلسه در اداره ثبت شرکت ها دارای ضوابط و و قوانین خاصی است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم و همچنین نمونه هایی از ثبت صورتجلسه را با هم مرور خواهیم کرد.

صورتجلسه چیست؟ صورتجلسه برگه ای است که  پس از برگزاری هر جلسه در شرکت نوشته می شود و شامل عنوان جلسه، تاریخ برگزاری، محل برگزاری، مشخصات اعضای حاضر در جلسه، تصمیمات، مصوبات و سایر رویداد ها و گفتگو های شرکت می باشد. رسمیت یافتن هر جلسه شرکت توسط تنظیم و ثبت صورتجلسه تامین می شود. صورتجلسه نیز توسط منشی یا دبیر جلسه و یا هر شخص دیگری که حق رای نداشته باشد، تنظیم می گردد.

ثبت صورتجلسه

هر صورتجلسه باید شامل موارد زیر باشد:

  • شماره جلسه
  • دستور جلسه
  • زمان جلسه
  • مکان جلسه
  • مشخصات اعضای جلسه
  • موضوعات جلسه
  • تصمیمات و مصوبات اخذ شده
  • اطلاعات جلسه بعدی
  • امضای شرکت کنندگان

6 نکته مهم در هر مصوبه موارد زیر هستند:

  1. موضوع مصوبه
  2. ضرورت مصوبه
  3. محل اجرای مصوبه
  4. زمان اجرای مصوبه
  5. مسئول اجرای مصوبه
  6. فرآیند انجام مصوبه

انواع صورتجلسه بر اساس مرجع تصمیم گیرنده، به شرح زیر است:

  • صورتجلسه مجمع عمومی عادی
  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده
  • صورتجلسه هیات مدیره

انواع صورتجلسه بر اساس موضوع، موارد زیر می باشند:

  • صورتجلسه تغییر اساسنامه
  • صورتجلسه تغییر سرمایه شرکت
  • صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه
  • صورتجلسه انتخاب بازرسین
  • صورتجلسه تغییرات شرکت
  • صورتجلسه انحلال شرکت

پس از تنظیم صورتجلسه با توجه به موارد بالا باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها ثبت صورتجلسه را انجام داده و پس از ثبت آن در سامانه، اصل صورتجلسه ی امضا شده را نیز از طریق اداره ی پست به اداره ی ثبت شرکت ها ارسال نمایید. مراحل ثبت صورتجلسه در ذیل آمده است:

  1. مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/Design/CMinutesCreate.aspx
  2. تکمیل اطلاعات شرکت
  3. تکمیل اطلاعات جلسه
  4. درج تصمیمات و مصوبات جلسه
  5. ثبت نام های درخواستی در صورت تغییر نام شرکت
  6. تکمیل اشخاص حاضر در جلسه
  7. تکمیل سمت اشخاص حاضر در جلسه
  8. تعیین ارتباط بین اشخاص حاضر در جلسه
  9. نوشتن متن صورتجلسه
  10. پذیرش نهایی صورتجلسه

ارسال اصل صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها ظرف مدت 3 روز کاری از طریق پست

نمونه صورتجلسه

در این بخش نمونه صورتجلسه تغییرات شرکت مسئولیت محدود با موضوع تغییر آدرس شرکت را آورده ایم:

بسمه تعالی

صورتجلسه هیات مدیره شرکت  ……………  ( با مسئولیت محدود )  به شماره ثبت …………  و شناسه ملی ………… و  سرمایه ثبت شده  ………… ریال   در تاریخ  ………… ساعت  9 صبح در محل قانونی شرکت با حضور کلیه اعضای هیئت مدیره  تنظیم شد و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید .

دستور جلسه  : تغییر آدرس شرکت

در خصوص تغییر آدرس شرکت مقرر گردید ، محل شرکت  از آدرس فعلی به محل جدید بنشانی ……………………………………………………………………………………  کد پستی…………  منتقل گردید.

به آقای …………  احدی از مدیران وکالت با حق توکیل به غیر داده  می شود  تا ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه تغییرات و پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل دفتر اقدام  نماید. ((ضمناً ایشان صحت کلیه مندرجات صورتجلسه و اصالت امضا کلیه اعضاء هیات مدیره را تایید نمودند.))

ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه

افزایش یا کاهش سرمایه یکی از موضوعات ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت است. افزایش سرمایه شرکت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گسترش فعالیت ها، افزایش قدرت رقابت، بهبود وضعیت مالی شرکت و … انجام شود. در زیر نمونه ای از ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه در شرکت های سهامی خاص را مشاهده می کنید.

بسمه تعالی

نام شرکت ……………………………………… شماره ثبت شرکت  …………………………سرمایه ثبت شده …………….…………… شناسه ملی  ………………………………..صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت …………….…………… سهامی خاص ثبت شده به شماره …………… در ساعت ……… مورخ ………..… با حضور کلیه / اکثریت سهامداران  در محل قانونی شرکت تشکیل گردید.

الف: در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:

1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب: به پیشنهاد هیات مدیره و ملاحظه گزارش بازرس قانونی شرکت دایر بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ …………….…… ریال به مبلغ …………….…… ریال از محل ( 1ـ پرداخت نقدی 2ـ تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت 3ـ انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت 4ـ تبدیل اوراق قرضه به سهام ) تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت  مورد تصویب مجمع واقع شد.

ج : به هیات مدیره اختیار داده می شود که  نسبت به عملی نمودن افزایش سرمایه اقلام و پس از عملی شدن افزایش سرمایه به مبلغ …………….……ریال ( و یا تا میزان مبلغ …………….……ریال و یا تا مبلغ واریزی …………….…… حداکثر دو مدت…………….…… نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها اقدام نماید.

امضای اعضای هیات مدیره:

1ـ رئیس جلسه……………

2ـ ناظر جلسه………..……

3ـ ناظر جلسه…………….

– 4 منشی جلسه………..……

ثبت صورتجلسه مجمع عمومی سالیانه

عالی ترین رکن هر شرکت مجمع عمومی آن است که تصمیمات مهمی از جمله افزایش یا کاهش سرمایه، انتخاب مدیران و بازرسان شرکت، تصویب صورت های مالی و حساب سود و زیان، انتخاب روزنامه و … در آن اتخاذ می گردد. در صورتی که دستور جلسه مجمع عمومی سالیانه یکی از موارد انتخاب هیات مدیره و بازرسان، انتخاب روزنامه و یا تصویب حساب سود و زیان باشد، می توانید از نمونه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی سالیانه زیر استفاده کنید.

بسمه تعالی

نام شرکت ………………. شماره ثبت …………… سرمایه شرکت ثبت شده ……………….. صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه ( یا عادی بطور فوق العاده ) شرکت …………. سهامی خاص ثبت شده به شماره ……………….. در تاریخ ………………… ساعت ……………… با حضور کلیه/ اکثریت سهامداران در محل قانونی شرکت ( اگر جلسه در محل دیگری غیر از محل قانونی شرکت تشکیل شده آدرس آن محل نوشته شود) تشکیل گردید.
الف: در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:
.1خانم /آقای ……… به سمت رئیس جلسه
.2خانم/آقای ……… به سمت ناظر جلسه
.3خانم/آقای …….. به سمت ناظر جلسه
.4خانم/آقای ……. به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.
ب: در خصوص دستور جلسه 1- انتخاب مدیران 2- انتخاب بازرسین 3- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار 4-تصویب ترازنامه حساب سود و زیان به شرح ذیل اتخاذ تصمیم شد.
.1اعضای هیات مدیره عبارتند از خانم/آقای …………… خانم /آقای …………….. خانم/آقای …………… برای مدت دو سال انتخاب و با امضاء ذیل صورتجلسه قبولی خود را اعلام می دارند.مجمع تصویب نمود در اجرای ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت می تواند رئیس هیات مدیره و مدیر عامل یک نفر باشد.
.2با رعایت ماده 147 لایحه اصلاحی قانون تجارت خانم /آقای …………….به سمت بازرس اصلی خانم / آقای …………….. به سمت بازرس علی البدل برای مدت یک سال مالی انتخاب شدند.
.3روزنامه کثیرالانتشار ………………. جهت نشر آگهی های شرکت انتخاب شد.
.4پس از قرائت گزارش بازرس قانونی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت منتهی به سال ……………… مورد تصویب قرار گرفت.
ج: به خانم/آقای …………………. احدی از سهامداران یا احدی از مدیران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.
امضاء هیات رییسه
رئیس جلسه  ……………….
ناظر جلسه ………………..
منشی جلسه ……………….
امضاء اعضای هیات مدیره:

………….. 1

………….. 2

…………. 3

………… 4
امضاء بازرسین
بازرس اصلی
بازرس علی البدل

شاید با مطالعه ی این مقاله فکر کنید ثبت صورتجلسه کار ساده ای است، اما اینطور نیست. در بیشتر مواقع نیاز است که صورتجلسات به شکل تلفیقی و ترکیبی تنظیم شوند که مستلزم رعایت قوانین خاصی است. هوبا اینجاست تا در تمامی مراحل ثبت شرکت و همچنین ثبت صورتجلسه شرکت شما را یاری کند.

دانلود اپلیکیشن راحت هوبا، پیگیری و مشاهده روند کار را هرچه راحت‌ تر می‌کند.

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص



در سال های اخیر ثبت شرکت سهامی خاص در ایران رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. ثبت شرکت سهامی خاص به منظور فعالیت های تجاری و بازرگانی انجام شده و بنابراین شرکت سهامی خاص، شرکتی بازرگانی محسوب می شود. ثبت شرکت سهامی خاص نیز مانند ثبت شرکت های دیگر دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است که در این مطلب قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص چیست؟ شرکت سهامی خاص یک شرکت تجاری یا بازرگانی است که سرمایه ی آن تماما متعلق به اعضا و موسسین شرکت است و هر یک از صاحبان سهام به میزان مبلغ اسمی سهام خود در قبال سود و زیان شرکت مسئولیت دارد. در شرکت های سهامی خاص حداقل تعداد سهامدار 3 نفر بوده و نیاز به تشکیل مجمع عمومی موسسین ندارند و همچنین پذیره نویسی در این شرکت ها انجام نمی شود.

از جمله قوانین و مقررات شرکت سهامی خاص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل یا بعد از نام شرکت حتما باید از واژه ی “سهامی خاص” استفاده کرد.
  • حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
  • 35 درصد از سرمایه شرکت سهامی خاص باید در حساب بانکی به نام شرکت پرداخت گردد.
  • شرکت سهامی خاص نمی تواند اوراق قرضه منتشر کند.
  • شرکت سهامی خاص باید حداقل 2 بازرس داشته باشد.
  • در شرکت سهامی خاص هیات مدیره و بازرسین نباید با یکدیگر نسبت فامیلی داشته باشند.

آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. مراحل ثبت شرکت سهامی را همراه با آموزش تصویری در ذیل مشاهده می نمایید.

  1. آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/Design/EstablishmentRequest/Index.aspx  را در مرورگر خود وارد نمایید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در فرم باز شده اطلاعات متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص را وارد کرده و پس از تکمیل روی گزینه گام بعدی کلیک نمایید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در بخش بعد باید نام های درخواستی برای شرکت خود را ثبت کنید. در این مرحله باید پس از درج اطلاعات هر نام درخواستی گزینه ثبت نام درخواستی را انتخاب کنید تا به جدول پایین این فرم اضافه شود. پس از وارد کردن تمام نام های درخواستی روی گزینه گام بعدی کلیک نمایید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در این قسمت باید مدت و موضوع فعالیت را مشخص کنید. پس از تکمیل اطلاعات مدت فعالیت روی افزودن موضوع فعالیت کلیک کرده تا فرم مربوط به آن باز شود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در فرم باز شده اطلاعات زمینه های فعالیت را وارد نمایید. پس از درج اطلاعات هر فعالیت روی گزینه ثبت اطلاعات کلیک کنید تا در جدول بخش قبل منتقل شود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • پس از تکمیل این مرحله کد پیگیری 19 رقمی را در بالای صفحه مشاهده می کنید که در تمام مراحل دیگر نیز نمایش داده  خواهد شد.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • اگر قصد تغییر در اطلاعات موضوع فعالیت داشته باشید باید روی گزینه مشاهده کلیک کرده و تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. پس از آن دوباره گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کرده و در صورت تکمیل این مرحله وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در مرحله بعد باید اطلاعات مرکز اصلی شرکت را وارد کنید. پس از تکمیل گزینه گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در این بخش باید اطلاعات سرمایه شرکت را تکمیل کنید. پس از درج هر نوع سرمایه گزینه ثبت شرمایه را انتخاب کرده تا وارد جدول پایین شود. در این بخش نیز برای ویرایش اطلاعات می توانید روی مشاهده کلیک کنید. پس از تکمیل انواع سرمایه وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این مرحله باید اشخاص را وارد کنید. به این منظور روی گزینه افزودن شخص جدید کلیک کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در پنجره باز شده اطلاعات اشخاص دارای سمت در شرکت را وارد نمایید و پس از ثبت هر شخص گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کنید تا وارد جدول شود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این مرحله اطلاعات اشخاص را مشاهده می کنید که برای ویرایش می توانید مشاهده را انتخاب کرده و پس از ویرایش روی ذخیره اشخاص تغییر کرده کلیک کنید. سپس وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. بخش بعد مربوط به وارد کردن سرمایه اشخاص است. در این بخش اطلاعات سرمایه هر شخص را وارد نموده و سپس گزینه ثبت سهام/سرمایه شخص را انتخاب کرده تا در جدول پایین بنشیند. پس از آن گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. مرحله بعد تکمیل سمت اشخاص است که با ثبت هر سمت شخص باید گزینه ثبت سمت شخص را کلیک کنید تا در جدول پایین ثبت گردد. سپس گام بعدی را انخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این بخش باید اطلاعات نمایندگان قانونی شرکت را تکمیل کنید. پس از درج اطلاعات هر نماینده روی ثبت نمایندگی کلیک کرده و در آخر وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. مرحله بعد وارد کردن شعبه های شرکت است. پس از درج اطلاعات هر شعبه ثبت شعبه را انتخاب کنید و سپس گزینه گام بعدی را بفشارید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این قسمت باید اطلاعات سمت شعبه ها را وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه ثبت سمت شعبه کلیک کرده و گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این بخش باید اطلاعات روزنامه/سال مالی را تکمیل کنید. پس از درج اطلاعات هر روزنامه افزودن به لیست روزنامه های شرکت/موسسه را انتخاب کنید تا وارد جدول پایین شود. در جدول پایین جهت حذف هر روزنامه می توانید روی گزینه ضربدر کلیک کنید. پس از تکمیل روزنامه وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این مرحله باید متن صورتجلسه شرکت را بنویسید. پس از درج صورتجلسه وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • این مرحله باید متن اظهارنامه را وارد کنید. جهت استفاده از متن پیش فرض می توانید روی گزینه دریافت متن تقاضانامه/اظهارنامه کلیک کنید. پس از تکمیل متن اظهارنامه گام بعدی را کلیک کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • بخش بعد مربوط به اختیارنامه شعبه است که در صورتی که شعبه یک شرکت خارجی هستید باید این بخش را تکمیل کرده و سپس وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در این مرحله باید متن اساسنامه را وارد کنید. برای استفاده از متن اساسنامه پیش فرض می توانید گزینه دریافت متن اساسنامه را انتخاب کنید. پس از درج اساسنامه گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • بخش بعد مربوط به وارد کردن اطلاعات شرکتنامه است که می توانید با کلیک روی گزینه دریافت متن شرکتنامه از شرکتنامه های پیش فرض سایت استفاده کنید. پس از آن وارد گام بعدی می شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در مرحله آخر مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص نمایش داده می شود که باید گزینه تایید مدارک مورد نیاز در سمت چپ را تیک زده و نسبت به تهیه ی این مدارک اقدام نمایید. سپس گزینه پذیرش نهایی را انتخاب کنید تا ثبت شرکت سهامی خاص شما نهایی شود. برای دریافت رسید نیز می توانید روی چاپ رسید پذیرش کلیک کنید. دقت داشته باشید که پس از انتخاب گزینه پذیرش نهایی، دیگر ویرایش اطلاعات امکانپذیر نخواهد بود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید مدارک زیر را آماده نمایید:

  • کپی مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین شامل شناسنامه و کارت ملی
  • اظهارنامه شرکت سهامی خاص با امضای موسسین در 2 نسخه
  • اساسنامه شرکت سهامی خاص با امضای موسسین در 2 نسخه
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضای موسسین در 2 نسخه
  • اقرارنامه هیات مدیره مبنی بر عدم محرومیت از فعالیت های تجاری
  • اقرارنامه بازرسین مبنی بر نداشتن نسبت فامیلی نسبی یا سببی با مدیران شرکت
  • اطلاعات شرکت شامل سرمایه، لیست اعضا و سهامداران، درصد سهام، سمت ها، موضوع فعالیت، آدرس و کدپستی
  • اصل یا کپی وکالتنامه در صورت داشتن وکیل
  • فیش بانکی پرداخت 35 درصد از سرمایه شرکت به حساب شرکت سهامی خاص در بانک
  • فیش بانکی پرداخت 40 هزار ریال به عنوان هزینه

اگر از سهامدار خارجی اعم از حقیقی یا حقوقی برای ثبت شرکت سهامی خاص خود استفاده می کنید باید علاوه بر مدارک فوق، مدارک مربوط به آن شامل کپی پاسپورت و اصل و ترجمه وکالتنامه برای شخص حقیقی و گواهی ثبت شرکت و اصل و ترجمه وکالتنامه برای شخص حقوقی را نیز ارائه دهید.

همچنین در صورت استفاده از سهامدار حقوقی، کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی، نامه ی معرفی نماینده و کپی شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی نیز جزو مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص می باشد.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

اگر در مورد نحوه ثبت شرکت اطلاعات و تجربه کافی ندارید، بهتر است ثبت شرکت سهامی خاص خود را به ما بسپارید. هوبا با دارا بودن کارشناسان حرفه ای، در سریع ترین زمان ممکن و با قیمت مناسب، ثبت شرکت سهامی خاص شما را به انجام خواهد رساند. هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در هوبا را می توانید از بخش خدمات محاسبه کرده و در صورت تمایل به صورت آنلاین اقدام به سفارش ثبت شرکت سهامی خاص نمایید.

با هوبا، ارائه دهنده ی خدمات آنلاین ثبت شرکت ، مسیری صاف و شفاف بدون نیاز به اطلاعات ثبتی را بپیمایید.

ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ


شرکت هلدینگ یکی از شرکت های پرطرفدار است و به همین دلیل نیز امروزه ثبت شرکت هلدینگ بسیار رواج پیدا کرده است، چرا که ثبت شرکت هلدینگ از نظر منافع و سوددهی جایگاه خوبی نسبت به سایر شرکت ها دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه ثبت شرکت هلدینگ را بررسی کنیم؛ اما اجازه دهید قبل از اینکه به چگونگی ثبت شرکت هلدینگ و مراحل و هزینه های آن بپردازیم، کمی بیشتر با شرکت های هلدینگ آشنا شویم.

شرکت هلدینگ شرکتی سهامی است که بیش از 50 درصد سهام شرکت های مختلف را خریداری کرده و چون دارای بیش ترین میزان سهم آن شرکت هاست می تواند برای آنها تصمیم گیری نموده و عملیات آن ها را کنترل کند، مثلا انتخاب هیات مدیره، اعضای آن و … . شرکت هلدینگ به نام های دیگری از جمله شرکت مادر، شرکت اصلی، شرکت مالک، شرکت کنترل کننده، شرکت دارنده و شرکت صاحب سهام نیز شناخته می شود. شرکت هلدینگ در مسائل حقوقی کاملا مستقل از شرکت هلدینگ است اما از نظر مالی وابسته به شرکت مادر می باشد.

ثبت شرکت هلدینگ

در شرکت هلدینگ فعالیت خاصی انجام نمی شود و این شرکت ها فقط مالک بخشی از سهام و دارایی های شرکت های زیر مجموعه هستند و بر فعالیت ها و عملیات آنها تمرکز دارند. شرکت های هلدینگ در 4 دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. شرکت هلدینگ که از یک شرکت بزرگ تشکیل شده است.
  2. شرکت هلدینگ محصولی، که همه ی شرکت های زیر مجموعه ی آن تولید محصول انجام می دهند.
  3. شرکت هلدینگ زنجیره تامین، که تمام شرکت های زیر مجموعه ی آن برای یک هدف مشترک فعالیت می کنند اما نوع فعالیت هر یک با دیگری متفاوت است.
  4. شرکت هلدینگ مختلط، که شرکت های زیر مجموعه ی آن فعالیت های مختلفی را انجام می دهند.

اکنون که با شرکت هلدینگ آشنا شدیم، به توضیح شرایط، نحوه، مراحل و هزینه ثبت شرکت هلدینگ خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت شرکت هلدینگ

برای ثبت شرکت هلدینگ رعایت شرایط و ضوابط خاصی مورد نیاز است. یکی از مهم ترین شرایط ثبت شرکت هلدینگ داشتن حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت می باشد که از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شده است. شرایط حداقل سرمایه برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی خاص 50 میلیارد ریال و برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی عام 100 میلیارد ریال می باشد.

شرط مهم دیگر برای ثبت شرکت هلدینگ این است که در صورت استفاده از پیشوند “هلدینگ” قبل از نام شرکت، باید مجوز مربوطه را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمایید ولی در صورتی که از این پیشوند استفاده نکنید، نیازی به اخذ این مجوز نیست.

نحوه ثبت شرکت هلدینگ

همان طور که گفتیم برای ثبت شرکت هلدینگ در صورت استفاده از پیشوند “هلدینگ” باید مجوز دریافت نمایید. به این منظور ابتدا باید به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس www.seo.ir مراجعه نموده و دو فرم “تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر” و “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی” را تکمیل کنید. سپس فرم ها را از طریق همین سامانه برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنید.

در صورت تایید و موافقت اصولی با درخواست شما توسط این سازمان باید مدارک اعلام شده را آماده و ارسال نمایید. در صورت تایید مدارک، سازمان بورس و اوراق بهادار نامه ای با موضوع اجازه ثبت شرکت هلدینگ برای اداره ثبت شرکت ها صادر کرده که باید این نامه را به همراه دیگر مدارک ثبت شرکت هلدینگ و در مهلت تعیین شده به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهید. در صورت تایید مدارک توسط اداره ثبت شرکت ها نیز مجوز فعالیت شرکت توسط این اداره صادر می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به شرح زیر می باشد:

  • مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای نماینده، اعضای هیات مدیره و بازرسین
  • نامه نمایندگی از شعبه مادر
  • آگهی تاسیس شرکت مادر

مراحل ثبت شرکت هلدینگ

در بخش قبل با نحوه ثبت شرکت هلدینگ و مراحل آن آشنا شدیم. در این بخش نیز خلاصه ای از این مراحل را مطالعه می کنید:

  1. مراجعه به سامانه www.seo.ir
  2. تکمیل فرم “تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر”
  3. تکمیل فرم “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی”
  4. ارسال فرم ها برای بخش مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار
  5. بررسی فرم ها توسط مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار
  6. دریافت موافقت اصولی با ثبت شرکت هلدینگ
  7. تکمیل و ارسال مدارک اعلام شده در مهلت مقرر
  8. بررسی مدارک و صدور نامه مجوز ثبت شرکت هلدینگ
  9. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و ارائه ی نامه و مدارک در مهلت مقرر
  10. صدور مجوز فعالیت شرکت در صورت تایید مدارک

هزینه ثبت شرکت هلدینگ

برای بررسی هزینه ثبت شرکت هلدینگ می توانید از سامانه هوشمند هوبا استفاده نموده و قیمت دقیق آن را در سریع ترین زمان ممکن برآورد نمایید. به این منظور به بخش خدمات سایت هوبا مراجعه نموده و با انتخاب گزینه های مورد نظر، هزینه نهایی ثبت شرکت هلدینگ در هوبا را مشاهده کنید.

هوبا

استعلام آنلاین قیمت قطعی و نهایی پیش از سفارش کار